Balance: 2 

    coefficient: 1

     Education Objectives: 

     Mention the qualifications that the student is supposed to acquire after succeeding in this subject, in three lines at most ( Enabling students to improve their knowledge of foreign languages in order to employ them in order to conduct research and studies, and Contact with the experiences of others at the international level. Prior Knowledge Required: A detailed description of the knowledge required that enables the student to continue this education, two lines at most (. Course Content: (It is obligatory to specify the detailed content of each course with reference to the student’s personal work) It is advisable to leave the freedom to the teachers of the subject to choose the content that is appropriate to the level of the students, which is often disparate to a great extent. Assessment method: continuous monitoring, examination, etc. (the weighting is left to the discretionary authority of the training team) - Continuous assessment and final exam: 05 percent for the lecture, 05 percent for directed work. References: (books, publications, 


    اسم الوحدة: الأساسية
      

    الرصيد: 6

    المعامل: 2

    محاور المقياس:

     ·   مفاهيم عامة حول الأجور والتعويضات

    ·        السياسة الاجرية في الجزائر

    ·        الكتلة الاجرية ومكونات الاجر

    ·        تقييم الوظائف وهيكلة نظام الأجور

    ·         نظريات الحوافز والدافعية

    يحتوي المقياس على المحاور التالية:

    المحور الأول: المخاطر الاجتماعية: مفهومها، أنواعها، أسبابها، آثارها؛

    المحور الثاني: اليقظة الاجتماعية والمخاطر التنازعية؛

    المحور الثالث: إدارة المخاطر النفسية الاجتماعية؛

    المحور الرابع: إدارة الفائض البشري.


      مقياس إدارة التغيير هو مقياس يندرج ضمن الوحدة الأساسية موجه لطلبة السنة أولى ماستر تخصص تسيير الموارد البشرية، يهدف إلى تزويد الطلاب بالمعرفة والمهارات اللازمة لفهم وإدارة عمليات التغيير في المنظمات. يغطي المقياس النظريات والنماذج الرئيسية في مجال إدارة التغيير، مع التركيز على الجوانب الاستراتيجية والتنفيذية والبشرية للتغيير. يتناول المقياس مواضيع مثل تخطيط التغيير، التعامل مع مقاومة التغيير، وقيادة مبادرات التغيير بنجاح. من خلال الجمع بين النظرية والتطبيق العملي، يعد هذا المقياس الطلاب للتعامل مع تحديات التغيير في بيئة الأعمال الديناميكية.